måndag 21 februari 2011

Vår första tävling!

Då var vår första tävling avklarad! Det var så otroligt roligt att få tävla igen. mn denna gång kändes ändå mera avslappnad än när jag skulle tävla med Demi första gången. Jag var säker på att jag skulle skita i byxan av nervositet men icke då =)
Förberedelserna började redan på lördagen genom att jag förde storasyster till mormors för att tillbringa natten. Sen var det bara att packa inför tävlingen (som jag tycker är jätte skoj =) ) Satt kvällen före på youtube och tittade på 1 klass banor. I ena stunden var jag säker på att detta klarar vi för att strax efter vara säker på att vi tagit oss vatten över huvudet.

Söndag morgon var det väckning 4.45, efter frukost och ammning så var vi påväg. Kallt var det och snö hade det kommit så jag var glad att jag inte behövde köra, det fick min kära man göra.
Vi var i god tid på plats vid Active dog areena som kanske var en omgjorde förvaringshall (???) men det var en skola i anknytning till hallen där man kunde förvara burar. Men varm var den ju!
När det då äntligen blev dags för första banas bangenomgång visste jag nästan inte på vilket ben jag skulle stå, det var så spännande. Banan såg ut såhär :


Som ni ser så är det kanska raka sträckor den raka tunnen visste jag att jag hamnar efter Tiki i hans fart, vilket jag gjorde. Slalomet var precis i den vinkeln som vi tränade på vår förra träning men jag flaxade på lite onödigt vilket gjorde att han bara tittade på mej istället för på slalom, men där kom ju inget fel ändå, där tyckte jag nog domaren var lite för snäll men...det är ju bara min åsikt. Och vid ringen så hoppade han på sidan, men där var jag och flaxa igen. Resultatet blev 10 fel och -9.53 och en 4 placerng.

Nästa bana kändes lite bättre eftersom det inte var några spurtsträckor men ringen igen...


Och det blev även ringen som "fällde" oss. Visserligen sprang han brevid bommen också men ringen fick vi upprepa 4 gånger innan han prickade rätt. Är lite arg på mej själv sen när vi ändå var diskade kunde jag ha dragit ut på kontakten på A men jag hade lite för bråttom. Borde ju befästa bra kontakter såhär i början av tävlingskarriären. Resultatet blev då HYL (diskad)

Sista banan var då en hoppbana, och ringen igen.


 Men denna gång bankade jag in i min skalle att jag inte ska flaxa med armarna utan låta Tiki hitta ringen själv, och det hjälpte. Jag var säkert så lättade då att jag inte visade in i tunneln ordentligt så där kom en vägran. Trodde jag fick flera fel eftersom han gjorde piuretter framför många hinder men...Här tyckte jag nog att Tiki började bli trött eftersom han inte alls tittade framåt men han klarade sig med en ynka 5 och tiden
-1,3. Och en 4 placering (då var gubben glad eftersom vi inte behövde vänta på prisutbelningen, vilket var efter att alla maxi hundar sprungit) Men jag verkar vara proffs på att plocka dessa 4de placeringar, under Demis karriär alltså.

Och självklart hade jag ju kameran. Titta här för att se mina banor

Är mycket nöjd över vår första tävling och jag kan knappt vänta tills april när nästa tävlingarna är som vi ska delta i!!! Men vi har mycket att träna, framför allt framåtsändning. Men mest av allt borde jag träna stresshantering, Tikis stress alltså. När vi kom i mål efter första banan var han hellt blockerad och ville inte äta sin korv. Men jag har införskaffat en super bra bok om hur man ska hantera hundar som lätt varvar upp!
Men vad gäller framåtsändning så väntar jag på utomhussäsongen för att få lite avstånd mellan hindren. Men snart blir det aktuellt också. Snart har vi vår och april

Och en av tjusningarna med att tävla längre bort är ju att man stannar efter vägen för att äta. Men eftersom vi hade en 6 månaders bebis med så kärde vi sålänge hon sov. Tillsist stannade vi för att äta...i Kokkola =)


2 kommentarer:

  1. Hej Frida!

    Kul att se videon från första tävling med Tiki. Vilken fart han har, fina kontakter och bra slalom. Två saker slår mig när jag ser videona är att du visar med "fel" hand - alltså andra handen även om ni ska rakt fram. Jag tror att det kunde funka bättre att visa med hundens hand o att tänka på att din rörelse,din blick,bröstkorg o fötter skall visa hunden riktningen. Det andra är en erfarenhet jag har av vallhund - då den börjar snurra så hjälper det inte så fort att stå på stället och peka o peka, jag brukar snurra med hunden runt mig ett varv för att få " ny fart". Det tar inte mer tid och ger inte mer fel.

    SvaraRadera
  2. Jag märkte också den "andra handen", märkte inte av den under tävlingen utan först när jag tittat om och om igen på filmerna när jag skulle ha upp dem i datorn. Men slalom är jag mycket nöjd över, även kontakterna bara man kommer ihåg att inte ha så bråttom.

    SvaraRadera