söndag 17 april 2011

Vår andra tävling

April har hittills varit full av aktiviteter och änn är det inte slut! 9.4 var vi på utställning till Vasa. Bilen var fullproppad med både hund, mormor och 2 barn + barnvagn och en stor metallbur. Tiki uppförde sig hyfsat, med tanke på hanns lata matte som inte tränat utställningsträning tillräckligt. När vi sprungit ett varv i ringen så visade domaren att jag ska ta det lite lugnare. Min personliga åsikt är ju att det ser snyggare ut när man springer med sin hund men problemet blev ju då att Tiki sprang lite onödigt snabbt. men det är en fröjd att se andra som visar upp sina hundar i en harmonsik trav, det ska vi ha som mål innan Kokkolautställningen i juli. Men jag tror nog vi behöver lite hjälp utifrån...

Resultatet blev då EH (erittäin hyvä - mycket god) och det ända som han riktigt "moitta" på , förutom hans mattes snabba gång, var ju att han är för mager och det har alla domare tyckt. Men han är mycket lätt ikroppen och det är ju en fördel inom agility. Men han är ett benrangel också och det är det som utställningsdomarna inte tycker om. Men bedömningen blev:

Ok for size & shape, a little fine bone overall
adequate angles I´d like to see more covering on the ribs,
moves very fast, but when he slows down moves a
little better, good temperament

Kan ju då tillägga här att jag fått googla många av orden för att jag inte alls kunde läsa blanketten bokstavligt nu när jag skulle skriva bedömningen här. Denna ringfunktionär borde minsann gå en skrivar-kurs eftersom vissa ord var svårlästa.

Men en riktigt trevlig dag i vasa blev det. Roligt är ju när man träffar på mycket kännt folk, det är ju halva grejen med hundsporten. Men nu tänker vi nog ta det lugnt med utställningar på ett tag (förutom de i Kokkola) bara att konstatera att han begöver växa till sig i kroppen ännu. Så vi får konsentrera oss på agility istället =)

För i går (16.4) så hade de agilitytävlingar i Kokkola, 3 st för klass 1 så det blev en heldag med bara agility. Domare var Anders Virtanen.
Första banan gick jätte jätte bra, förutom att kanske en lite för hög hand gjorde att han sprang på fel hinder och i agility innebär det att det blev en diskning. Och jag måste säga att jag blev allt rörd av alla fina kommentarer jag fick från övriga tävlanden, både från egna föreningen men också från okända människor. Tack alla!!! Film finns till påseende, Tack Lotta för filmningen.

A-bana Tyvärr kom inte början med men det var felfritt =) men sen kom diskningen när Tiki hoppade längd hindret istället för att klättra upp på A.

B-bana Började med en liten tjuvstart sen gick det bra ända tills han kom med för snabb fart ock skulle svänga upp på gungan, så där kom 5 fel. men annars tog han jätte bra kontakter och jag vill ju  göra det tydligt för honom att han ska stanna där så jag hade inte så bråttom att få honom av kontaktfälten. Så vi kom på en fjärde placering.

C-bana Här börjar både hund och förare bli trött, speciellt jag som inte alls orkar springa ikapp för att hinna före till hindren. Så 15 fel och en 4 placering

Nu är jag så på hugget med tävlingarna så jag orkar knappt vänta tills nästa tävlingar, som är nu på fredag (långfredag) i Vörå. och i Vörå har jag plockat många nollor med Demi så kanske det är Tikis tur nu...=) Men jag har inte alls bråttom upp i klasserna, 1:ans banor är mycket trevliga och logiska. Till skillnad från klass 3 där mycket går på rutin så kan det ske mycket mera i de lägre klasserna
ALLT kan hända i första klassen. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar