torsdag 7 april 2011

Födelsedagsbarn

Nu skulle jag kunna ha ett långt föredrag om varför jag inte varit flitigare att uppdatera min blogg, men det tänker jag inte ha...=)
Den 23.3 firade vi Demis 7-års dag och 5.4 firade vi Tikis 2-års dag. men nästa hund hoppas jag att blir en höstvalp, jag tänker främst ur utställningssyfte, eftersom både Tiki och demi är född på vårvintern så har de uppnått valp-utställningsåldern till senhösten/vintern och då ordnas ju inga tävlingar. Så min nästa valp ska jag ta till hösten...(kanske nästa höst om allt vill sig väl...) så då får demi flytta till sandsund med min mor och leva lugna pensionärsdagar. Men jag brukar ha otur när jag väntar på valp, speciellt när jag vill ha av en speciell färg. Drömmen är nu en blue-merle hanne. Men vi får se vad framtiden har att erbjuda

Tiki och jag har varit ganska flitigt med i inofficiella agilitytävlingar den senaste tiden. 2 gånger i Kokkola och 1 gång i vår lilla hall i Edsevö. Senaste tävling så var i Kokkola och då gick det faktiskt ganska hyfsat, i och för sig blev resultatet en diskning (på tävlingsbanan) men det var p.g.a att Tiki inte stannade på A-kontakten som vi tog om och på tävling får man ju inte ta om hinder utan att bli diskad. Men sen så deltog vi också i möllibanorna men då plötsligt började Tiki komma ur tunneln tillbaka...grrr...sån får ju inte börja kråta såhär inför tävlingar. Men men..är ju anmäld nu till officiella tävlingar i Kokkola (16.4) och Vörå (22.4) så visst vore det trevligt att iallafall ha klarat av en möllibana felfritt men det har vi inte ännu. MMen man har ju lite bättre självförtroende med andra hunden och vet att alla banor (och domare) är olika så att inte ha klarat av en möllibana är ju inte heller hela världen, eller???

Och på lördag så blir det utställning i Vasa för en irlänsk domare Des Manton (aldrig hör talas om honom förr) så det ska bli intressant. Och, som vanligt, ut i sista minuten vad gäller utställningsträning. Tränar nu istället flera gånger om dagen men Tiki har nog glömt en hel del vad utställning heter. Sist Tiki var på utsällning var till Kemi tillsammans med sin uppfödare och det var i juli. Sen dess har han inte sett ett utställningskoppel. Det är inte det att han inte går fint utan det är dendär svansen...sheltti får nämligen inte lyfta svansen högre än rygglinjen i uts.ringen och Tiki lägger gärna upp svansen. Men det får bära eller brista, jag får ju skylla mej själv när jag inte kom mej för att träna lite då och då under vintern. Dessutom är det 89 andra shelttin med så konkurransen är hård, dessutom är Tiki lite för mager ännu men han är iallafall bättre än förra sommaren. Så vi ska se nu. För övrigt blir det ganska lugnt med utställningar i år. Föutom Vasa så blir det två i Kokkola, en i juli (alla rasers) och en i augusti (grupp).
Även trimningen tänkte bli i sista stund, förr så var det Gite i Öja som fixade till Tiki (och Demi) men tänkte att nu ska jag försöka själv, tassarna är jag nöjda med men öronen hade väl kunnat bli bättre, men det är ju träningssak. Övning ger färdighet, detta gäller det mesta man tar på sig.

Uppdaterar (förhoppningsvis) bloggen efter utställningen, har även påkommande en filmsnutt från Kokkola inofficiella men den har jag inte fått ännu. Så den snutten ska nog komma upp här också.

Ha en fortsatt trevlig vår!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar